Motown, lyden der ændrede USA

For 60 år siden, opbyggede Berry Gordy en sand hit-fabrik, med den nye lyd, Motown. Med næsten 200 nummer 1 – hits, var Motown-lyden den mest indflydelsesrige lyd i USA, i det 20. århundrede.

Den 12. januar i 1959 blev den nyskabende lyd, der skulle ændre USA, skabt. Berry Gordy – dengang 29 år – grundlage pladeselskabet, Tamla Records med et lån på $800 fra sin familie. Gordy blev født i Detroit, og det er netop Detroit, der har givet inspiration til Motown-navnet: Motor og town – bilbyen, som Detroit er så kendt for.

I en beskeden bygning på 2648 West Grand Boulevard – også kendt som Hitsville USA (alle, der kom ind i bygningen blev pålagt at bidrage til musikken, ved sang, produktion eller markedsføring) – var fundamentet for århundredes måske mest nyskabende musikform lagt.

Året efter blev pladeselskabet til Motown Record Corporation: et uafhængigt og enormt firma, der blandt andet blev startskuddet for store ikoner som The Jackson Five, Diana Ross, Stevie Wonder og Marvin Gaye.

Her 60 år senere består Motowns klassiske musikkatalog, der har formet skabelonen for moderne soulmusik og pop-successer. Vidunderlige sange og kæmpe hits; Motown skabte sin generations lyd, og gav aspirerende sorte musikere en helt ny platform for deres kunst. Motown er nu en del af Universal Records.

Motown blev i opstartsfasen et meget betydningsfyldt for sorte og sortes forening, særligt i hjembyen Detroit. USA var på dette tidspunkt enormt splittet, og de sorte amerikanere kæmpede bravt for at opnå lighed i et raceadskilt Amerika. I Detroit udbrød der uroligheder og protester i 1967, i kølvandet på politiets ransagelser af sorte nabolag i bilbyen. Her kunne Motown-musikken levere en stærk og forenende stemme, med sin særlige popagtige soulmusik. Motown blev hermed en eksponent for 1960’ernes store bølge af afroamerikansk soulmusik, og en betydningsfuld platform for de sortes muligheder inden for musikbranchen.

Berry Gordys nye selskab lavede en vigtig aftale med de lokale sangskrivere, Holland-Dozier-Holland, der kunne levere det ene hit efter det andet. Gordy skrev kontrakt med mange unge og uprøvede musiktalenter, heriblandt The Temptations, Marvin Gaye og The Supremes. Motown Records formede de unge talenter, ved at have opbygget en velsmurt maskine, med alt fra sangskrivning til produktion, og med gode kontakter til radiostationerne, god planlægning af turneer og en markedsføring, der skulle få de nye afroamerikanske kunstnere ud til det store hvide publikum.

Senere blev kunstnere som Marvin Gaye og Stevie Wonder trætte af pengemaskinen – der indebar koreograferet tøj og dansetrin. Musikerne blev efterhånden mættet af at skulle levere til det hvide publikum, og de ønskede større kunstnerisk frihed, ved at skulle producere og levere eget materiale. Da Motown havde stor succes og indbragte millioner af kroner, havde de enkelte musikere dog ikke den frihed, at de kunne gå egne veje.

I slutningen af 1960’erne skiftede Motown Records sangskriver, og dermed også focus og lyd. Lyden blev mere funky og rå, i takt med den samfundsændring, der var i USA. Teksterne kom til at handle mere om fattigdom, livet i ghettoen og hippiekultur. Samfundskritikken haglede nedover Vietnamkrigen og forskelsbehandling, og dette så man, naturligvis, også i Motown-musikkens tekster og særlige lyd.

Gordy skrev i denne periode kontakt med familiegruppen, The Jackson Five, der dog afbrød samarbejdet i 1976, på grund af den manglende frihed til kunstnerisk udfoldelse. Michael, og hans søskende, ønskede selv at skrive deres tekster, og resten er som bekendt historie.

Motown ændrede lyden af USA for altid. Op gennem 1960’erne og 1970’erne spyttede det særlige pladsselskab hit efter hit ud, og det gav en stemme til de mange unge afroamerikanske aspirerende musikere. Det blev en lyd, der for altid vil stå for sig selv, og som har givet en utrolig inspiration for kommende generationer. I dag har det f.eks. givet inspiration til den animerede tegneseriefilm, Motown Magic, der kan ses på Netflix.

I 1988 solgte Gordy sit hjertebarn og levebrød for sølle $60 millioner.

Måske Berry tog Motowns produktionsfilosofi (KISS – Keep It Simple, Stupid) lidt for bogstaveligt. I hvert fald blev firmaet solgt videre for $325 millioner, blot fem år efter.

Ønsker du at læse mere om Motown, eller besøge Motown-museet, kan du se meget mere her.

Tags

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs også

Back to top button
Close