Butikskæden Target i vild shitstorm under #BoycottTarget

I sidste uge skrev jeg et indlæg om toiletloven – en lov, der forbyder trankønnede – og andre for den sags skyld – i staten North Carolina at benytte et offentlig toilet, der ikke korresponderer ens biologiske køn. I denne uge har den store butikskæde Target valgt at annoncere, at de fortsat vil tillade, at transkønnede benytter det toilet de ønsker, når de shopper i Target. Og det står jo Target frit for, som en privatejet virksomhed. Efter et par dage havnede Target dog i en decideret shitstorm, hvor modstandere af frit toiletvalg har samlet sig under #BoycottTarget.

Target udtaler, at de hylder forskellighed, og at de mener, at alle skal føle sig velkomne i det amerikanske samfund og hos Target.

Dermed kaster butikskæden sig ind i den verserende diskussion om transkønnedes rettigheder versus kvinder og børns sikkerhed. Butikkens frie toiletvalg er nemlig intet nyt, men Target har altså taget et bevidst valg om at vælge side i denne diskussion. Havde de ikke offentligtgjort noget som helst om deres WC’er, og at transkønnede hele tiden har kunne benytte det toilet de ønsker, var butikskæden aldrig havnet i sådan en mediestorm.

Modstanderne af det frie toiletvalg mener, at en pervers mand, en pædofil mand eller en sexuelt afsporet mand, hermed blot kan sige at han ‘føler sig som en kvinde i dag’, og dermed få let adgang til kvinder og børn. Det handler om helt basal frygt for overgreb, perverse mænd og retten til at kunne tisse i fred. Fortalerne, og dermed også Target, mener, at det er sludder at frygte voldtægt på toilettet af transkønnede. Især fordi det aldrig er sket. Hvad end man selv mener, er holdningerne skarpe, tonen er grim og den velkendte amerikanske frygt (enten frygt for at krænke minoriteter eller frygt for voldtægt) skvulper lystigt på de sociale medier, nu under #BoycottTarget. Hashtagget, og opfordringen til at boycotte Target, kommer fra AFA – American Family Association, og i skrivende stund har deres underskriftsindsamling om netop #BoycottTarget rundet 715.000. AFA mener, at kunderne er enige med dem i, at man bør fravælge Target indtil de ændrer deres toiletreglement, og i stedet støtter kvinder og børns rettigheder, fremfor transkønnedes.

Her kan I se et udpluk af klagerne og brugen af #BoycottTarget, der florerer på de sociale medier:

 

#BoycottTarget

#BoycottTarget

#BoycottTarget

 

En af de opslag, der har fået flest likes (lige nu 145.000) er dette.

#BoycottTarget
Izzy med sin datter – de tager ikke i Target igen

Her fortæller Izzy Avraham om sin oplevelse i Target, hvor han shoppede med sin lille datter, og hvordan han måtte forklare hende, at mænd også må gå på pigetoilettet. Reaktionerne er mange – gå endelig i gang; der er over 30.000 kommentarer.

AFA, der står for at bevare de gode familieværdier, har altså stor opbakning blandt især den kristne del af befolkningen. Men det er ikke alle kristne, der mener, at en boycott er vejen frem. Således udtaler Carmen Fowler LaBerge fra The Christian Post, at i stedet for at boycotte en virksomhed hver gang man ikke er enig i deres beslutninger, burde man finde en løsning i stedet for. I hvert fald hvis man ikke ønsker, pludselig at stå uden mulighed for at shoppe nogen som helst steder. Der er tale om, at man i så fald bør oprette et seperat toilet til de 0.3% af den amerikanske befolkning, der kategoriseres som transkønnede.

#BoycottTarget
Dette kan blive løsningen for Target

Stay tuned … Noget siger mig, vi ikke har hørt det sidste om amerikanernes toiletvaner.

Tags

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Læs også

Back to top button
Close