Trafikregler i USA – alt du skal vide som billist i USA

by

Der er ikke rigtig noget at frygte, hvis det er første gang, du skal give dig i kast med de amerikanske highways. De amerikanske færdselsregler er nemlig ikke vildt anderledes end de danske. Men, der er dog ting, du lige skal være opmærksom på. Jeg har samlet de vigtigste ting her, så du blot kan koncentrere dig om at suse ud i det blå og nyde dit road trip.

Jeg var selv rimelig utryg ved at skulle køre i bil i USA, da jeg første gang gav mig i kast med det. Heldigvis fik jeg øvet mig rigeligt, inden jeg kørte ind i de store byer, der stadig godt kan tage pusten lidt væk fra mig. Men så igen, det kan Odense i myldretrafik og vejarbejde også. For selvom jeg var en ganske erfaren billist – med erhvervskort i baglommen – frygtede jeg, at jeg ville blive dyttet af, så snart jeg satte mig bag rattet. Det skete ikke, og jeg har generelt en oplevelser af, at de amerikanske billister råder over en del mere overbærenhed end vi gør herhjemme. Det er i hvert fald vigtigt for mig at pointere, at tager du dine forholdsregler og lytter til dine sunde fornuft, er det hverken farligt eller svært at køre bil i USA.

Automatgear – vend dig til det

Det er meget sjældent at man finder en bil i USA, der ikke har automatgear. Ingen af mine veninder i USA kan finde ud af at håndtere en bil med “stick shift” – altså almindeligt gear. Det er nemlig standard med automatgear i USA.

Har du ikke prøvet det før, er der intet at frygte. Det tager meget kort tid at vænne sig til! Der er stadigvæk en gearstang, men den bruges altså ikke til at skifte gear med. Der er et “P” for parking, “D” for drive, “N” for neutral og “R” for reverse. Bilen står altså i P når du starter den. Du træder på bremsen (pedalen længst til venstre), og sætter gearstangen i D. Så kan du bare suse af sted. Skal du bakke, sætter du bilen i R. N svarer til frigear – og bruges typisk når du holder for rødt eller i kø.

Det sværeste er sådan set, at du slet ikke skal bruge dit venstre ven. Det giver du bare fri resten af ferien. Der er kun to pedaler, og det er en meget god idé at bruge højre til begge. Vores instinkt er at koble ud med venstre, men så risikerer du at hugge bremsen. Smid venstrebenet helt ud til siden – du skal ikke bruge det!

Det dejlige er, at du ikke skal bekymre dig om at gå i stå op ad en stejl bakke. Her er intet koblingspunkt du skal rode rundt efter at finde 🙂

Når du kører i bjergterræn, er det et RIGTIG god idé at skifte fra D til de lave 1,2 og 3 gear, når du kører nedad. På denne måde lader du motoren bremse for dig, og det vigtigt for ikke at slide bremserne for varme, og i yderste tilfælde risikerer at svigte.

Højresving er tilladt for rødt lys

Det virker helt skørt. Men samtidig giver det så god mening.

Det her skal du virkelig lige lære. Jeg har mange gange fået et “come on” fra mine veninder, fordi jeg blev holdende. For der var jo rødt lys! Men nej, i USA må du (medmindre der står “No Turn on Red”) dreje til højre i et lyskryds, så snart der er fri bane. Vær lige opmærksom på, at det ikke er tilladt i NYC, uanset manglende skiltning.

Fuld stop

Hajtænder ser du meget sjældent i USA. Jeg har faktisk ikke oplevet dem endnu, så vidt jeg husker. Her bruges i stedet fuld stop. Og så menes der, ligesom i Danmark, FULD STOP. Det gælder altså også, selvom der ikke er et øje i sigte. Stop altid helt. Det skal ikke undervurderes.

Du skal også holde til højre i USA

Det er der ikke mange danskere, der helt er med på herhjemme. Men det er nu en gang sådan, at man altid skal holde så langt til højre som muligt. Inderbanen er IKKE tiltænkt lastbiler. Sådan er det også i USA, men her er der bare oftere flere baner at vælge imellem, meget mere trafik, og risiko for at lande i en forkert bane, du ikke kan komme ud af igen. F.eks. kan du inde i byerne havne i “Right Lane Must Exit” – der tvinger dig til at dreje af, hvis du lander i den bane. Jeg vil derfor undtagelsesvis råde dig til at holde dig fra banen længst til højre, indtil du skal af vejen, naturligvis. Trafikken i USA gør også ofte, at det bedste simpelthen er at følge trafikken.

Car Pools – hvad er det egentlig?

Når jeg har set amerikanske film, har jeg ofte undret mig over, hvad det der Car Pool egentlig var. Det er en simpelthen et spor på motorvejene til samkørsel. For at opfordre folk til at køre sammen, har man flere steder lavet en særlig bane helt yderst til venstre, kun beregnet til de biler med to eller flere personer. Det er en god ordning, der især findes omkring de større amerikanske byer, for at lette trafikken mest muligt. I vil blive overrasket over, hvor mange “enlige” biler, der er på vejene.

Du skal lige være opmærksom på, at det ikke er alle steder, man bare kan glide ind i Car Pool banen. Det kan blive et problem, hvis du ikke når at komme ud af banen inden din afkørsel, og du må altså ikke bare køre ud af banen, hvis der er fuldt optrukket linie. Samme regler som i Danmark. Disse baner kaldes også for Diamond Lanes. 

Betalingsveje / Toll Roads

I en del storbyer og områder i USA er der betalingsveje. Det gælder blandt andet Golden Gate Bridge (andre broer) i San Francisco, på strækningen fra Boston til Washington DC, og tunnellen fra New Jersey til New York. Også i Florida er der mange Toll Roads. Det er især på østkysten, at der findes mange betalingsveje, mens der kun er ganske få på vestkysten.

Vær opmærksom på det, når du lejer din bil. Nogle steder kan man nemlig ikke betale med kontanter længere, hvorfor man med fordel kan tilkøbe en “bro-bizz”, du kan betale med undervejs. Ellers er det en god idé at have en masse quarters (25 cent) med i bilen, til de steder, hvor man ikke kan betale med kreditkort.

Hastighedsgrænser på de amerikanske veje

Amerikanerne har jo et andet målesystem, og du skal også lige vænne dig til. 1 mil svarer til 1,6 kilometer. Generelt er hastighederne i USA en anelse lavere end det vi er vant til, men i de fleste stater er der en max hastighedsgrænse på highways og interstates på 65 mph (miles per hour)  – 105 km/t eller 70 mph – 113 km/t. Her skal du selvfølgelig ikke begynde at udregne, hvor meget det svarer til i kilometer, men vær lige opmærksom på det – det kræver lidt tilvænning.

I USA er der ingen strækninger med fri hastighed, og ej heller en standard som vi kender det. Men der er godt skiltet, så du aldrig er i tvivl om fartgrænsen på din strækning. Vær opmærksom på, at fartgrænserne visse steder også kan variere fra dag til nat. Hastighederne om natten er skiltet med sorte skilte under de almindelige hvide Speed Limit – skilte.

Her kan du se et kort over USA og hvilke hastigheder, der gælder hvor.

I de fleste udlejningsbiler er der dog fartkontrol, der hurtigt kan blive din ven, så du ikke ender som mig:

3 Way Stops & 4 Way Stops 

Du vil opleve disse skilte som erstatning for et lyskryds, og det kan godt volde lidt problemer. Princippet er er, at det er først til mølle. Ankommer du til krydset efter to andre biler, skal du altså pænt vente på, at de to er kørt. Det er underordnet hvilken vej du skal. Dem, der er kommet efter dig, venter således på, at du kører. Det er ikke højrevigepligt. Det er bare sund fornuft, og køkultur – en færdselregel, der virkelig får trafikken til at glide meget lettere.

Vær opmærksom på de gule skolebusser

Du kender de karakteristiske skolebusser fra amerikanske serier og film, og for skolebusserne i USA, gælder der andre regler end i Danmark.

Hvis en skolebus holder ind og slår det blinkende STOP – skilt ud, er det strengt forbudt at overhale. Du skal også stoppe helt op, hvis en skolebus holder med blinkende lygter i den modkørende retning. Det er ikke tilladt at køre forbi en skolebus, der er i færd med at af- eller pålæsse skolebørn. Undtagelsen er, hvis du bliver vinket frem af en uniformeret vagt.

Amerikanerne er meget opmærksomme på kørslen omkring skoler, og her er ofte nedsat hastighedsgrænser samt færdselspoliti til stede.

I de fleste amerikanske stater, er der en lov om, at alle busser (ikke kun skolebusser) skal stoppe helt ved en jernbaneoverskæring. Bag på mange busser står der derfor “This Vehicle Stops at All Railroad Crossings”. Her er det altså en god idé, lige at holde god afstand.

Center Lane

Et begreb, du vil møde mange steder. Det er i praksis en venstresvingsbane for begge sidder. Du skal benytte en Center Lane, hvis du skal dreje til venstre længere fremme. Men vær påpasselig med at køre ind i midtersporet for tidligt, for ikke at kollidere med en modkørende, der også skal til venstre. Disse vejbaner er markeret med gule optrukne linier.

Tankning og benzinstationer

De fleste tankstationer har betaling ude ved standeren, som du kender fra herhjemme. Mange steder vil skærmen spørge om et postnummer, før du kan tanke. Hvis du ikke lige har et amerikansk postnummer i hovedet, kan du altid bare tænke Beverly Hills 90210 😉 Jeg bruger altid 99301, som er postnummeret fra min tidligere faste bopæl i Bakersfield. Det kan I naturligvis også bruge.

Tankning foregår altså stort set som i Danmark. Også her, skal du lige huske på, om du kører i diesel eller benzinbil. Benzin hedder gas i USA. Det er dog yderst sjældent at opleve en personbil, der er dieseldreven i USA. Jeg var “uheldig” med min bil, der var en turbo-diesel. Det var ikke en udlejningsbil, skal jeg skynde mig at sige, men det var nogle gange besværligt at finde diesel …

Køb den billigste benzin – den der hedder Unleaded 87 (svarer til blyfri 95).

I staten New Jersey, er det ikke tilladt at tanke bilen selv, men så får du heldigvis en god gammeldags oplevelse, med fuld service.

Priserne står som dollar per gallon, og det er prisen med alt inklusiv. Det er ganske meget billigere at tanke i USA, nogle steder halv pris af en tankfuld i Danmark.

Lovens lange arm

Jeg er blevet stoppet to gange af færdselspolitiet i USA. En gang, hvor jeg kørte for hurtigt i Arizona, og til min store skræk (og lidt pervers fornøjelse) så de blå og røde blink i bakspejlet. Betjenten var enorm flink, og jeg endte blot med en advarsel. Måske fordi vi sad tre danske piger, og så helt forskrækket ud.

Anden gang var et rutinestop, hvor betjenten ikke rigtig bed mærke i, at jeg ikke havde et californisk kørekort (hvilket jeg burde have erhvervet mig, da jeg boede der). Han snakkede bare løs om, at han en gang havde spillet fodbold mod en dansk klub fra Frederikshavn. Og sådan er amerikanerne jo så dejlige. Også dem i uniform.

Politiet er generelt ret tilforladelige. Når man er en hvid europærer. Jeg har flere sorte amerikanske venner, der rask væk bliver stoppet på må og få, men det er en helt anden snak.

Lane Splitting

Betyder, at motorcykler må køre lige hvor de vil, og dermed også skifte bane som det passer dem. Vær ekstra opmærksom på dem, når du selv skifter bane – både til venstre og højre.

Kørekort i USA

Som skrevet, burde jeg have fået et californisk kørekort, da jeg boede i USA. Jeg troede, at mit smarte grå internationale kørekort var rigeligt. Men det er klart, at man ikke kan og skal tage et amerikansk kørekort, når man blot rejser rundt.

Det er min erfaring, at det internationale kørekort er komplet overflødigt. Amerikanerne er måske ikke meget for pap-kørekort, og ja, det ser da heller ikke så professionelt ud. Men det koster kun 25 kroner på dit lokale borgerservicekontor. Skade kan det i hvert fald ikke, og så er det gyldigt i år.

Bykørsel i amerikanske storbyer
Hold tungen lige i munden, følg trafikken, hold din bane og undgå myldretiden. Så er du nået et langt stykke. Jeg har siddet i kø i LA, og det er fantastisk ucharmerende og spild af tid. Det kan du ikke altid styre, men hvis du skal ind til eller ud af en storby, så forbered dig … Især LA er styg.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

*